SWV als Schoolmodel
Zoals in de inleiding beschreven, werkt SWV PO Rijnstreek middels het Schoolmodel. In dit model zijn schoolbesturen zelf verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteit van het passend onderwijs. Ieder schoolbestuur heeft hierover intern haar eigen afspraken en werkwijzen en biedt zo haar eigen ondersteuningsstructuur. Volg daarom bij het bieden van Passend Onderwijs altijd eerst de afspraken die binnen jouw schoolbestuur zijn gemaakt.
Ondersteuningsniveaus
SWV PO Rijnstreek onderscheidt twee ondersteuningsniveaus, namelijk:
- Basisondersteuning
- Extra ondersteuning
Bij uitvoering van de ondersteuning aan leerlingen wordt altijd handelingsgericht gewerkt. Hieronder wordt verder ingegaan op de ondersteuningsniveaus.
Basisondersteuning
Basisondersteuning is de ondersteuning die iedere school binnen het samenwerkingsverband minimaal biedt aan leerlingen. Hierdoor kunnen leerlingen onderwijs volgen in een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelingsomgeving, passend bij wat zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
De basisondersteuning wordt door de leerkracht geregeld. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht hierbij.
In een definitie gevat is basisondersteuning het geheel aan preventieve en licht curatieve interventies, die binnen de ondersteuningsstructuur van de school, eventueel in samenwerking met ketenpartners, planmatig en op overeengekomen kwaliteitsniveau worden uitgevoerd.
Extra ondersteuning
Als een leerling meer of andere ondersteuning nodig heeft dan in de basisondersteuning kan worden geboden, komt hij of zij in aanmerking voor ‘extra ondersteuning’. Voor deze leerlingen wordt een OntwikkelPerspectief Plan (OPP) opgesteld. Dit wordt in samenspraak met ouder(s)/verzorger(s)/wettelijk vertegenwoordigers, school en leerling gedaan, hierbij wordt handelingsgericht gewerkt. In het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) van jouw school staat beschreven wat jullie kunnen bieden.
Omdat het Passend Onderwijs door en binnen de scholen (schoolbesturen) wordt vormgegeven, kan het zijn dat er binnen jouw bestuur een meer uitgewerkte definitie of meer uitgewerkt overzicht beschikbaar is van de ondersteuning die binnen deze niveaus wordt geboden.
Speciale ondersteuning
Is de geboden extra ondersteuning niet toereikend voor de leerling en kan je als school of schoolbestuur niets extra’s meer bieden? Dan kan gezocht worden naar een andere school in de regio. Dit kan een andere reguliere school of een school voor Speciaal (Basis)Onderwijs (SO of SBO) zijn. Voor toelating tot het Speciaal (Basis)Onderwijs is een Toelaatbaarheidsverklaring nodig.